loading...
معرفی جدید ترین گوشی های دنیا
نیما احمدی نو بازدید : 72 پنجشنبه 24 فروردین 1391 نظرات (0)

Nokia X6 - نقطه عطفي در سيمبين لمسي





معرفی

Nokia X6 از جمله گوشی‌های سری X شرکت نوکیا به شمار می‌رود که این شرکت فنلاندی آن را در ماه ژوئن 2010 ارائه کرد. این گوشی از سیستم عامل سیمبین سری 60 نسخه‌ی 9.4 بهره‌مند است.


شرکت نوکیا از نظر شکل ظاهری در ساخت X6 فوق‌العاده عمل کرده است ، به طوری که شكل و شمایل زیبای آن هر شخص زيباپسندي را مجذوب خود می‌کند. از جمله ویژگی‌های عالی در ساخت این گوشی ترکیبات و رنگ‌بندی بسیار شیک و در نوع خود خاصی است که در آن به کار رفته است. این گوشی برای کسانی که علاوه بر امکانات به فرم و شکل و شمایل ظاهری و زیبا بودن آن و رنگ‌بندی جذاب اهمیت زیادی می‌دهند بسیار مناسب است.


. . . . . .

 

Nokia X6 در سه نوع 8 ، 16 و 32 گيگابايتي موجود است که تنها تفاوت نوع 32 گيگابايتي با دو نوع دیگر در حافظه‌ی بیشتر و رنگ‌بندی متفاوت است. اين بررسی براساس نوع 8 گيگابايتي آن آماده شده است ، كه ممكن است تفاوت‌هاي بسيار جزيي در نمونه‌هاي ديگر مشاهده گردد.


این گوشی با 122 گرم وزن و ضخامت تنها 13.8 میلیمتری (ابعاد كلي 111x51x13.8 ميليمتر) توانسته است طرفداران زیادی پیدا کند. همچنین این گوشی در رنگ‌های مشکی ، سفید دور زرد و سفید دور صورتی موجود است.


. . . .



شاید مسئله‌ای که در برخی گوشی‌ها کاربران را آزار مي‌دهد محدودیت در حافظه‌ی گوشی‌ها برای ذخیره کردن فایل‌های خود از جمله موسيقي و . . . است. اما در Nokia X6 این خلل تا حد زیادی از بين رفته است ، زیرا حافظه‌ی این گوشی تا حدی است که برای ذخیره کردن تمامی فایل‌هاي مورد نيازتان مناسب است.



قابلیت‌های اصلی

• صفحه نمایش 3.2 اینچی از نوع TFT قابل نمایش 16 میلیون رنگ با وضوح 360x640 پیکسل
• سیستم عامل سیمبین سری 60 نسخه‌ی 9.4
• پشتیبانی از 4 باند GSM
• دوربین 5 مگاپیکسلی با تمرکز خودکار دارای فلاش LED
• پردازنده ARM 11 با سرعت 434 مگاهرتز و 128 مگابايت حافظه RAM و 8 گيگابايت حافظه‌ی داخلی
• جک صوتی 3.5 میلیمتری استاندارد
• اسپیکرهای استریو
• صفحه نمایش خازنی و ضدخش
• کیفیت صوتی بسیار خوب
• صفحه کلید QWERTY مجازی در حالت افقی
• نمایشگر فایلهای Office
• حسگر شتابسنج برای چرخش خودکار محیط کار و انجام بازی‌های حرکتی
• رادیو FM با RDS
• بلوتوث با A2DP نسخه 2.1
• ارتباطات 3G و Wi-Fi
• قیمت مناسب نسبت به امکانات


معایب عمده

• عدم پشتیبانی از فرمت‌های ویدیویی DivX/XviD
• محدودیت در دسترسی به نرم افزارهای جانبی
• دکمه‌های زیر صفحه نمایش می‌توانست لمسی یا حساس به لمس باشد
• شارژ نشدن از طریق کابل USB



ویژگی‌های ظاهری

از آشکارترین نکات درباره‌ی این گوشی طراحی باریک و کشیده آن است که این امر سبب می‌شود که این گوشی برای پخش ویدیوهای عریض (Wide Screen) بسیار مناسب باشد و کاربر لذت فراوانی از تماشا کردن ویدیو با این گوشی ببرد.


. . . .



حس خوبی که کاربر در هنگام در دست گرفتن گوشی دارد به هیچ وجه قابل بیان نیست ، به گونه‌ای که فرد استفاده کننده را ترغیب می‌کند تا از این گوشی به فراوانی استفاده نمايد. در کل شکل ظاهری این گوشی از آنچه که در عکس‌ها ديده مي‌شود بسیار زیباتر و جذاب‌تر است.


. .



طراحی و کیفیت ساخت

در این گوشی نیز همانند برخی گوشی‌های سری X محل اتصال شارژر در بالای گوشی می‌باشد. در این قسمت غیر از محل اتصال شارژر ، محل اتصال جک صوتي 3.5 میلیمتری ، هندزفری و کابل USB نيز موجود است. محل اتصال کابل USB با درپوشی پوشیده شده است تا از ورود گرد و غبار به داخل آن جلوگیری شود. شاید اگر محل اتصال جکصوتي 3.5 میلیمتری و هندزفری هم با درپوشی پوشیده می‌شد گوشی استانداردتر به نظر می‌رسید. اما همین نبود درپوش موجب زیباتر شدن گوشی هنگامی که ما از بالا به آن می‌نگریم می‌شود.


. .



در دو سمت گوشی دکمه‌ها و شیاری وجود دارد که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. در یک سمت گوشی از بالا به پايین دکمه‌های افزايش/ كاهش صدا ، کلید قفل کردن صفحه نمایش گوشی و دکمه‌ی شاتر دوربین وجود دارد.


. . . .



در سمت دیگر شیاری وجود دارد که محل استقرار سیم کارت است (برای در آوردن سیمکارت حتماً باید باتري از گوشي خارج شود ،‌ اما براي وارد كردن آن نياز به چنين كاري نيست) همچنین در همین سمت اسپیکرهای استریوي گوشی وجود دارد. قسمت پاییني گوشی تقریباً خلوت است و غیر از محل اتصال بند گوشی چیز دیگری دیده نمی‌شود.


. . . .




صفحه نمایش

Nokia X6 از یک صفحه نمایش 3.2 اینچی بهره‌مند است که دارای حساسیت قابل توجهی است. لازم به ذکر است که صفحه نمایش این گوشی خازنی است و با اجسامی مانند قلم کار نمی‌کند. سطح این صفحه نمایش ضدخش است و از شیشه مخصوص ساخته شده است. از دیگر مزایای صفحه نمایش این گوشی می‌توانیم به حسگر مجاورت (Proximity) برای خاموش کردن خودکار و حسگر شتاب‌سنج برای چرخاندن خودکار تصویر صفحه نمایش به حالات مختلف (افقی و عمودی) اشاره نمود. البته کاربر می‌تواند بر حسب نیاز این قابلیت چرخش خودکار را غیر فعال نمايد.


. .



در بالا از سمت راست صفحه نمایش این گوشی کلید media وجود دارد که کاربر می‌تواند با کلیک بر روی آن به میانبرهای گوشی دسترسی پیدا کند ، که همین امر باعث ساده‌تر شدن و سرعت بخشیدن به عملكرد این گوشی می‌شود.


. .



در زیر صفحه نمایش همانند اکثر گوشی‌های لمسی نوکیا ، سه دکمه وجود دارد که دکمه‌های سمت چپ و راست برای برقراری و اتمام تماس بکار گرفته می‌شوند. در وسط این دو نیز دکمه‌ی منوی گوشی وجود دارد که با فشردن آن می‌توانیم به منوی گوشی دسترسی پیدا کنیم. همچنین با چند لحظه فشردن و نگهداشتن آن می‌توانیم به Task Manager دسترسی پیدا کنیم و در آنجا در بین برنامه‌های در حال اجرا جابجا شويم یا به اجرای هر کدام خاتمه دهیم. شاید اگر سه دکمه موجود در زیر صفحه نمایش گوشی لمسی یا حساس به لمس می‌بودند کار کردن با آن لذتبخش‌تر می‌شد.



باتری

طبق اطلاعاتی که از این گوشی موجود می‌باشد دارای یک باتری استاندارد 1320 میلی‌آمپر است كه توانایی نگهداشتن 401 ساعت گوشی را در حالت آماده به کار یا 8 ساعت و 40 دقیقه تماس داراست. يك بار شارژ كامل این باتری برای یک کاربر معمولی حدود 2 روز دوام خواهد داشت.


. .




پخش کننده موسیقی و ویدیو

نکته دیگر در رابطه با این گوشی تجربه‌ی بسیار خوب و باکیفیت آن در پخش موسیقی است که شاید در این زمینه در بین گوشی‌های سری X پیشتاز باشد. بلندگو های استریو ، جک صوتي 3.5 میلیمتری ، رادیو FM استریو و . . . همه و همه باعث می‌شوند که کاربر لذت دوچندانی از گوش دادن به موسیقی از طریق این گوشی ببرد. پشتیبانی این گوشی از فرمت‌های صوتی و تصویری هم مناسب است و مشکل پشتیبانی نکردن گوشی‌های نوکیا از برخی فرمت‌ها تا حدی در این گوشی حل شده است.


. . . . . .

. . . .

. . . . . .





تماشای فایل‌های ویدیویی با استفاده از این گوشی بسیار دلپذیر و مطلوب است. همانطور که در بالا گفته شد به خاطر طراحی باریک و کشیده برای پخش ویدیوهای عریض بسیار مناسب است. البته از معایب این گوشی در پخش ویدیو پشتیبانی نکردن آن از فرمت‌های DivX و XviD است.


. . . .




رادیو FM و RDS

اگر دوست دارید با استفاده از گوشی از رادیو استفاده کنید باید بدانید که این گوشی تجربه‌ی بسیار خوبی در این زمینه دارد. از یک رادیو FM استریو با کیفیت بسیار خوب برخوردار است که موجب می‌شود که شما لذت کامل را در هنگام استفاده از آن ببرید. همچنین FM transmitter نیز در این گوشی گنجانده شده است كه تجربه چندرسانه‌اي را تكميل مي‌نمايد. ضمناً از RDS نیز پشتیبانی می کند.


. .




دوربین

این دوربین 5 مگاپیکسلی که دارای تمرکز خودکار است از یک فلاش LED بهره‌مند است. شاید شما نیز شنیده باشید که در برخی گوشی‌ها کیفیت دوربین با چیزی که بر روی آن نوشته شده است تناقض دارد. بدین معنی که مثلاً در پشت گوشی نوشته شده است 5 مگاپیکسل ، اما کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط گوشی در حد ساير 5 مگاپیکسلي‌ها نیست. این جریان درباره‌ی Nokia X6 به هيچ وجه صدق نمی‌کند ، زیرا لنز دوربین این گوشی ساخت کارخانه‌ی کارل زایس (Carl Zeiss) است و همین تضمینی بر کیفیت ساخت و مرغوبیت آن است.


. .



برای پی‌بردن به درستی این موضوع کافیست دوربین این گوشی را با یک 5 مگاپیکسلی دیگر مثلاً Nokia X2 که از گوشی های سری X به شمار می‌رود مقایسه نمايید تا نهایت تفاوت را احساس کنید.


. . . .

. .





نمونه عكس‌هاي گرفته شده با دوربين اين گوشي


. . . . . .

. . . . . .






. . . .

. .



همچنین این گوشی از یک دوربین دوم برای برقراری تماس‌های تصویری بهره می‌برد که در قسمت جلو در سمت راست در بالای صفحه نمایش قرار دارد.



ارتباطات

Nokia X6 از نظر ارتباطی دارای امکانات خوب و کاملی است. یکی از نکات مثبت در این گوشی دارا بودن فناوری 3G است که برای کسانی که به تبادل اطلاعاتی بالایی نیاز داردند بسیار مطلوب و خوب محسوب می‌شود. این گوشی غیر از 3G از Wi-Fi نیز بهره‌مند است . GPS بسیار خوب و مطلوب آن از نقاط قوت در امکانات ارتباطی آن محسوب می‌گردد. همچنین پشتیبانی از چهار باند توانایی کامل آن را در رومینگ بین‌المللی نشان می‌دهد. در آخر شما می‌توانید با استفاده از جک صوتي 3.5 میلیمتری از هدفون دلخواه خود استفاده کنید.



رابط کاربری و منوی اصلی

نسخه 8 مگابايتي NOKIA X6 نمونه‌ای ارزان قیمت از همان نسخه‌ی 16 و 32 گيگابايتي است كه تنها حافظه آن كمتر است. با توجه به اختلاف قیمتی که بین این گوشی با دو نوع دیگر وجود دارد خرید این نسخه (8 گيگابايتي) براي كساني كه به حافظه بالا نياز چنداني ندارند مقرون به صرفه‌تر است ، زیرا باید برای خرید ، گوشی‌اي را انتخاب کنیم که با هزینه‌ای که می‌پردازیم از حداکثر امکانات بهره‌مند شویم که این ویژگی در X6 به خوبي دیده می‌شود.


از نظر رابط کاربری X6 همانند گوشی‌های دیگر سیمبیان است و فرق چندانی ندارد. و البته مشکلات سری قبلی را نيز داراست ، که کاربر تا حدي دچار سردرگمی می‌شود و كار با آن چندان راحت نیست. از نظر محیط گرافیکی نيز سطح بالایی ندارد. بزرگترین عیبی که در آن به چشم مي‌خورد کند بودن سرعت در داخل محیط گالری است. ناکارآمدی قلم به دلیل خازنی بودن گوشی امري طبيعي است و کاربران این گوشی تنها بايد از انگشت دست استفاده نمايند که البته اين موضوع به نوعي راحت‌تر است و سرعت بیشتری هم دارد.


. . . .

. .



یکی از بخش‌های جذاب هنگام کار کردن با این گوشی ، بخش نوشتن پيام كوتاه است ، که به راحتی هر چه انجام‌پذير است. در این هنگام اگر گوشی را به حالت افقی بچرخانید حسگر شتابسنج برای چرخش خودکار فعال می‌شود و یک صفحه کلید QWERTY مجازی بر روی صفحه ظاهر می‌گردد و کار را برای نوشتن ساده‌تر می‌کند.


. . . . . . . .

. .



با فشردن دکمه‌ی وسط در زیر صفحه نمایش گوشی به منوی اصلی گوشی وارد می‌شویم. منوی این گوشی شبیه به منوی ساير گوشی‌های با همین سیستم عامل است. دو کلیک بر روی هر آیکن کافیست که وارد آن شوید. چون شما می‌توانید منوی گوشی را به صورت فارسی در آورید ، در این صورت کار کردن با آن بسیار ساده و آسان است.



تصاويري از منوها و برخي عملكردهاي اين گوشي


. . . . . .

. . . . . . . .

. . . . . .

. . . . . . . .

. . . . . .

. . . . . .





بسته خرید

بسته خرید این گوشی آنچنان رویایی به نظر نمی‌رسد. در گوشی‌های دیگر نوکیا شاید باارزش‌ترین گزینه کارت حافظه است. اما این گوشی اصلاً از قابلیت کارت حافظه بهره‌مند نیست. بسته خرید استاندارد این گوشی تقریباً معمولی است و در آن غیر از خود گوشی یک باتری ، کابل USB (تقریباً کوتاه)، شارژر ، هندزفری و دفترچه راهنما دیده می‌شود.


. . . .

. .




کلام پاياني

Nokia X6 گوشی بسیار زیبا و جذابي است و در عین حال دارای امکانات زیاد و خوبی مي‌باشد. نسبت به امکاناتی که دارد از قیمت مناسب و معقولی برخوردار است. شاید در یکی دو سال قبل از ارايه آن ، کمبود گوشی‌ای با چنین شکل و شمایل ظاهری حس می‌شد. نوع 8 گيگبايتي آن توانست نسبت به دو نوع دیگر طرفداران بیشتری برای خود دست و پا کند. مهمترین عامل برای این جریان هم قیمت مناسب‌تر نسبت به دو نوع دیگر بود در مقابل امكانات نسبتاً برابر بود.


با وجود اینکه چند وقت از عرضه این گوشی می‌گذرد ، به علت امکانات مناسب و استقبال خوبی که از آن شده ، هنوز افت قیمت چندان زيادي نداشته است. از امکانات خوبی که در این گوشی وجود دارد و در بالا به آن اشاره شد قدرت آن در ارتباطات است.


این گوشی برای مرور اینترنت بسیار مطلوب است. از مزایای قابل توجه این گوشی می‌توانیم به درج موقعیت زمانی و مکانی بر روی عکس ، خروجی تلویزیون ، قطب‌نمای دیجیتال ، مرورگر اسناد office و همچنین photo editor اشاره كنيم. اعداد و ارقام زمان مکالمه و مدت زمان آماده به كار اين گوشي ، نشان می‌دهد که باتری این گوشی قدرت خوبی برای شارژدهی دارد. در کل این گوشی چه از لحاظ نرم‌افزاری و چه از لحاظ کیفیت ساخت این توانایی را دارد که اکثر انتظارات کاربران را برطرف سازد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سلام به همه ی شما عزیزان . خوش آمدین . لطفا برای حفظ نام خلیج فارس به لینک زیر بروید و به خلیج فارس رای بدهید اینجا کلیک کنید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظرتون راجع به این سایت چیه ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 259
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 591
  • بازدید ماه : 775
  • بازدید سال : 7,902
  • بازدید کلی : 34,564
  • کدهای اختصاصی

    کد متحرک کردن عنوان وب

    <

    language=Java>
    var message="";
    ///////////////////////////////////
    function clickIE() {if (document.all) {(message);return false;}}
    function clickNS(e) {if
    (document.layers||(document.getElementById&&!document.all)) {
    if (e.which==2||e.which==3) {(message);return false;}}}
    if (document.layers)
    {document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);document.onmousedown=clickNS;}
    else{document.onmouseup=clickNS;document.oncontextmenu=clickIE;}